Röntgen

Usch vad Saga var ledsen i morse, hon började gråta innan vi kom till dagis i dag.
Det är inte lätt som mamma att bara säga in med dig nu, dagen kommer bli såååå bra...Men vad har man för val?? Kan knappast stå där å gråta & tycka synd om henne även om hemskt gärna hade velat
Dagis fröken som tog emot henne i morse ville att jag skulle ringa när jag kom till jobbet, och det gjorde jag och då var hon en glad prick igen. Snacka om måndagsångest!!!  För det gick så himla bra att lämna i slutet av förra veckan.

Jag har haft en helt sjukt lugn dag på jobbet, alldeles för lugnt Hatar när det är lugnt, vill ha mycket att göra för att jag ska kunna jobba effektivt. Men i morgon ska jag inte jobba, så på onsdag har jag säkert en del att stå i, hoppas jag.

I morgon ska nämligen Saga in och röntga sina njurar. Hon hade en njurbäcksinflammation när hon var lite mer än 2år. Nu är det dags att kolla så njurarna inte har tagit skada utav detta.

Det hela började med en urin vägsinfektion som hon säkert gått med i några dagar innan vi upptäckte det.
En onsdageftermiddag gick hon och små skvätte på golvet & på kvällen kom febern. Åkte upp till akuten och blev hemskickade efter några timmar med penicillin, men de tog aldrig något urinprov för att skicka på odling.

På torsdag morgon ringde jag till vår läkarstation så vi fick komma dit och lämna ett urinprov för att de skulle kunna odla på bakterien och för att se att det var rätt medicin. Var inte febern borta tills på fredagen skulle jag komma tillbaka.

Febern var inte borta på fredagen och hon var betydligt mycket sämre. In på läkarstationen igen, fick en ny penicillin. Å tänkte jag, nu äntligen ska medicinen väll ändå ta bort skiten.

Lördag morgon börjar hon att kräkas. Ringde till akuten och de ville att vi skulle komma in direkt.
Efter en del provtagning beslutades det att Saga skulle läggas in på barnavdelningen på sjukhuset för bakterien hade gått upp och satt sig i njurana.
Nu blev det medicin in-travenöst och vi fick stanna 3 nätter.
Det var en stor klump som lossnade från mitt hjärta när de sa att de ville lägga in oss på sjukhuset. Febern var jätte hög hela tiden och jag fick knappt ner den med febernedsättande, dessutom hade hon börjat att bli uttorkad också och då är det inte roligt att vara hemma med dem.

Det värsta är att Saga inte har några speciellt bra minnen från denna period så bearbetningen inför morgondagen pågår för fullt just nu.
Först ska vi upp på morgonen då hon kommer sprutas med kontrastmedel, för att sedan komma tillbaka 3 timmar senare och då görs en röntgen.

Är det någon annan som varit med om denna undersökning innan?
Oj, vad långt det blev! Hoppas att ni orkade läsa allt..


Nu ska jag fixa lite mat åt sessan för sedan har jag lovat henne att jag ska bada med henne i kväll:-)


Kram Kram

Kommentarer
Postat av: Milla

Min Saga har vart med om precis samma sak, så vi har gått igenom alla undersökningarna.. Du får gärna fråga om det är nåt du undrar över :) Kramar

2009-09-14 @ 17:08:55
URL: http://sagabus.blogg.se/
Postat av: Annas inspiration

Hoppas allt går bra med lillans röntgen



stor kram

2009-09-14 @ 17:10:35
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Milla

Det blev likadant för min Saga, dom spräckte hennes kärl totalt första gången. Men när vi kom dit andra gången så krävde jag att hon skulle få lugnande, och då gick det mycket bättre :) När vi sen kom ner till röntgen fick hon ligga på en brits och så åkte hon in en liten bit i en sån tunnel, men inte hela vägen. Jag kunde stå brevid henne och prata och klappa på henne. Hon låg och tittade på Pippi nästan hela tiden, så det var verkligen över förväntan. Det kommer gå jättebra!! Kramar!

2009-09-14 @ 18:38:07
URL: http://sagabus.blogg.se/
Postat av: Elin (Edvinsmamma)

Min lilla brorson har gått igenom det där han med...och jag minns hur sjuk han blev!



Så jobbigt att lämna dom när dom blir så ledsen...men jag tror att det är värre för oss föräldrar än vad det är för barnen, dom verkar glömma i samma stund som vi stänger dörren och far :)



Kramar

2009-09-14 @ 20:07:22
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com/
Postat av: Nina - Glamourmamman

Stackars liten :-(

Hoppas att du har haft en mysig måndagkväll!

Kram Nina

2009-09-14 @ 21:36:01
URL: http://glamourmamman.blogg.se/
Postat av: Nina

förstår att hjärtat brister då hon inte vill vara där. usch. hooppas det går bättre i slutet av veckan igen då..



å hoppas det går bra imorrn! krams

2009-09-14 @ 22:45:05
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: Amanda

Men fy! Vad tråkigt att man inte får hjälp i tid så man kan häva förloppet innan det tar sig så långt som till njurarna. Jag har själv haft det och kommer ihåg hur otrevligt det var. Jag var dock tonåring då så det var nog mest mitt eget fel att jag inte säkte hjälp i tid.

Hoppas hur som helst att Saga inte fått några men av det.

Kramar

2009-09-15 @ 10:26:54
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Marlene - Mamma till Ned <3

Tack.. Det är från Sarek - Lilla barn.. en väldigt fin liten sång! :)



Ja de är de verkligen! De fyller verkligen ens liv med glädje! :)



Kram

2009-09-15 @ 11:05:02
URL: http://marlenesliv.blogg.se/
Postat av: Josefine

Ludvig var också ledsen direkt då vi kom innanför dagisdörren igår.. Ush!



Hoppas att Sagas njurar är bra och att röntgen går bra! Kramar till er båda!

2009-09-15 @ 12:32:35
URL: http://blaeld.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Hej hej, hur gick röntgen idag?? :-o

2009-09-15 @ 13:10:27
URL: http://www.muppsan.com
Postat av: Erika

hoppas det går bra på rötngen imorgon :)



kram

2009-09-15 @ 14:54:10
URL: http://stoltmammatillmira.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0